Senaste nytt

​HARLEY-DAVIDSONS HELT NYA MILWAUKEE-EIGHT-MOTOR DRIVKRAFTEN BAKOM ENASTÅENDE TOURINGUPPLEVELSE

23 augusti 2016

​HARLEY-DAVIDSONS HELT NYA MILWAUKEE-EIGHT-MOTOR DRIVKRAFTEN BAKOM ENASTÅENDE TOURINGUPPLEVELSE

HARLEY-DAVIDSONS HELT NYA MILWAUKEE-EIGHT-MOTOR DRIVKRAFTEN BAKOM ENASTÅENDE TOURINGUPPLEVELSE

Harleys senaste Big Twin-motor ger bättre prestanda, bränsleekonomi och komfort

MILWAUKEE, USA (23 augusti 2016). Harley-Davidson®:s helt nya Milwaukee-Eight™-motor är den nionde i raden av företagets symbolmättade Big Twin-motorer. Den är starkare än föregångare och ger både förare och passagerare en mer njutbar mc-upplevelse samtidigt som den karakteristiska looken och känslan, liksom det särpräglade ljudet, från föregångarna har bevarats. Milwaukee-Eight-motorns helt nya utförande svarar snabbare på gaspådrag, har bättre omkörningsförmåga, ett renare ljud och bättre bränsleekonomi samtidigt som köregenskaperna är mjukare och mer följsamma. Kort sagt, förarna får mer av den känsla de söker i Harley-Davidsons touringmotorcyklar.

– Den vägledande principen bakom Milwaukee-Eight-motorn var resultatet av våra kundefterforskningar från världens olika regioner, förklarar Scott Miller, Vice-President of Styling and Product Development Strategy. – Förarna bad oss bygga en ny motor som skulle vidareutveckla touringupplevelsen på alla upptänkliga sätt. Exakt samma röster ville också att vi skulle vara trogna mot vårt arv och respektera de karakteristiska aspekterna av Harley-Davidsons V-Twin-motorer. Det var en stor utmaning, men vi lyckades. Genom Milwaukee-Eight har en ny era av Harley-Davidson-styrka, höga prestanda och innovation inletts.

De nya Milwaukee-Eight-motorerna kommer att sitta i alla Harley-Davidsons Touring- och Trike-motorcyklar av 2017 års modell. Milwaukee-Eight-motorn finns att tillgå i två olika slagvolymer och tre olika varianter:

Milwaukee-Eight 107 (107 CID/1745 cc) med precisionsoljekylda topplock för modellerna Street Glide® Special, Road Glide Special®, Road King®/Road King® Classic och Freewheeler®.

Twin-Cooled™ Milwaukee-Eight 107 (107 CID/1745 cc) med vätskekylda topplocka för Ultra Limited/Ultra Limited Low, Road Glide® Ultra och Tri Glide® Ultra.

Twin-Cooled Milwaukee-Eight 114 (114 CID/1870 cc) med vätskekylda topplock för CVO™ Limited och CVO™ Street Glide®.

Mer styrka

Milwaukee-Eight-motorerna genererar upp till 11 procent (varierar beroende på modell) mer vrid än den motor som de ersätter i Touring-sortimentet. Utöver den ökade slagvolymen har Milwaukee-Eight-motorn högre kompressionsgrad och fyra topplocksventiler med 50% större luftintags- och avgasflödesvolym. Ventilstyrningen behöver inte justeras eftersom vipparmarnas utförande innebär att ventilspelet kan ställas in på fabriken och sedan aldrig behöver justeras. Dubbla tändstift i alla cylindrar ger effektivare förbränning. En kedjedriven kamaxel gör motoryckeln lättare, mindre komplicerad mekaniskt och ger upphov till mindre friktion och buller.

– I Milwaukee-Eight bibehåller Harley-Davidson V-Twin-motorns klassiska cylindervinkel på 45 grader, säger Alex Bozmoski, Harley-Davidson Chief Powertrain Engineer, som ledde utvecklarteamet. – Vi har också bibehållit den styrka som är det verkliga kännetecknet för Harley-Davidsons Big Twin-motorer: stort vrid vid lågt motorvarv med en bred, plan styrkekurva genom hela mellanregistret vilket är perfekt för touringmotorcyklar.

Bättre acceleration

Milwaukee-Eight väger lika mycket som de motorer den ersätter, vilket innebär att all denna extra kraft bidrar till bättre acceleration.

• Milwaukee-Eight 107 accelererar 0–100 km/h 11 procent snabbare (motsvarande två till tre motorcykellängder) och 11 procent snabbare från 100 till 130 km/h i högsta växeln (eller motsvarande en till två motorcykellängder) jämfört med Twin Cam High Output 103.

• Milwaukee-Eight 114 accelerar 0–100 km/h 8 procent snabbare och 12 procent snabbare från 100 till 130 km/h än Twin Cam 110™.

Bättre bränsleekonomi

Tack vare Milwaukee-Eight-motorns effektivare luftflöde och förbränning, bland annat tack vare dubbla tändstift i alla cylindrar, är bränsleekonomin bättre (beroende på slagvolym och modell).

Värmereglering

Milwaukee-Eight går också svalare tack vare minskad värmeabsorption, ökad värmeavvisning och ett omgjort avgassystem för att på så sätt förbättra komforten för förare och passagerare. Milwaukee-Eight-motorernas precisionskylning utgår från varje enskild mc-modells behov genom ett riktat flöde av olja eller vätska för att kyla de hetaste delarna av topplocken. En ny knackningsgivare för varje cylinder möjliggör mer exakt ventiltidsreglering. Det bakre avgasröret har flyttats liksom avgaskatalysatorn för att leda bort värmen från passageraren. Tomgångsvarvet har sänkts från 1 000 r/min till 850 r/min.

Bättre inpassning

En ny, mer slimmad startdrevskåpa och en luftrenarkåpa i låg profil ger föraren mer plats för benen runt motorn och gör det lättare för många att sätta fötterna i backen. Alla modeller med Milwaukee-Eight har en Assist & Slip-koppling där den hydrauliska omställningsmekanismen har vidareutvecklats så att det krävs 7 procent mindre kraft på kopplingsspaken.

Mindre vibrationer

Den gummiupphängda Milwaukee-Eight-motorn har en invändig motbalans som eliminerar 75 procent av den primära vibrationen vid tomgång, vilket ger en mer sofistikerad känsla och större komfort för förare och passagerare, samtidigt som den klassiska Harley® V-Twin-motorns särprägel bibehålls.

Fylligare motorljud

Lättare ventiler, en enda kamaxel, optimerad kåpdesign och vidareutvecklade drivlinekomponenter eliminerar mekaniskt buller från drivlinan. Motorns luftintag och luftrenare har utformats för att minska insugsbullret samtidigt som luftflödet maximeras. Resultatet är att den nya Milwaukee-Eight-motorn är mekaniskt tystare samtidigt som alla globala buller- och emissionsstandarder uppfylls utan att göra avkall på ett fylligare motorljud.

Bättre laddare

Milwaukee-Eight-motorns laddningssystem levererar 50 procent mer effekt till batteriet vid tomgång för att bättre motsvara de touringförarnas strömförsörjningbeshov till tillbehörsbelysning, exklusiva ljudanläggningar, utrustning med uppvärmning och andra tillbehör.

Ny motordesign

Milwaukee-Eight är en motor i modern, slimmad stil, utan att göra avkall på arvet från Harley-Davidsons tidigare Big Twin-motorer.

– Milwaukee-Eight är en motor i en stil som andas styrka och kraft, säger Brad Richards, Harley-Davidson Director of Styling. – Jag brukar jämföra den med ryggen på en OS-simmare, smal i midjan och bred och muskulös i axelpartiet.

– Ventilkåporna ser ut som hud som spänner över muskulatur, som om vipparmarna håller på att spränga sig ur motorn, förtydligar Richards. – För första gången sedan Knucklehead-motorn speglar ventilkåporna vad som pågår under dem. Och de är massiva! När du gränslar den här bågen kan du titta ner och se mer av motorn.

Men varför inte uppleva den revolution som 2017 års Harley-Davidson-modeller representerar på egen hand? Gå in på www.h-d.com/discovermore och boka in en provtur.

Om Harley-Davidson Motor Company

Harley-Davidson Motor Company har tillverkat custom- och touringmotorcyklar sedan 1903 och ända sedan starten har vi hjälpt kunderna att förverkliga sina personliga frihetsdrömmar. Vi tillhandahåller ett fullständigt sortiment av Harley-Davidson mc-delar, tillbehör, mc-utrustning och -kläder och allmänna reklamprodukter och arrangerar dessutom festivaler och evenemang där man bland annat kan provköra våra motorcyklar. För mer information, se www.h-d.com.


Tillbaka till föregående sida